اظهارنامه ثبتی

اظهارنامه-ثبتی

اظهارنامه  در دفتری به نام «دفتر توزیع اظهارنامه» اداره ثبت محل، ثبت و بایگانی می شود این دفتر یکی از اسناد مهم در پرونده های اعتراض به ثبت یا اعتراض به اصل درخواست ثبت بشمار می رود


اظهارنامه ثبتی یکی از اوراق مهم پرونده ثبتی است؛ اظهارنامه برگ مخصوصی است که به صورت چاپی و در اندازه مخصوص، از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منتشر و برای تحویل به متقاضیان، در اختیار ادارات کل استان ها قرار می گیرد. 

محتوای اظهارنامه شامل مشخصات مالک و ملک، محل وقوع ملک و حقوق ارتفاقی آن ملک می باشد. مأمورین اداره ثبت با مراجعه به محل املاک علاوه بر تعیین پلاک برای آنها، نسبت به تحویل یک برگ اظهارنامه ثبتی به مالک یا مالکین آن پلاک اقدام و رسید اخذ کرده و به آنها تذکر می دهند که ظرف حداکثر ۲ ماه نسبت به تکمیل فرم و اعاده آن به همراه مدارک مالکیت خود به اداره ثبت اقدام نمایند. 

اظهارنامه  در دفتری به نام «دفتر توزیع اظهارنامه» اداره ثبت محل، ثبت و بایگانی می شود. این دفتر یکی از اسناد مهم در پرونده های اعتراض به ثبت یا اعتراض به اصل درخواست ثبت بشمار می رود. رسیدی که در قبال تسلیم فرم اظهارنامه ثبتی به مالک، از او اخذ می شود در این دفتر منعکس و به امضای او می رسد .

 اغلب، این اظهارنامه به کسانی داده می شود که از نظر ثبتی، تصرف مالکانه آنها در ملک، پس از انجام یک سری تحقیقات اولیه به عنوان مدعی مالکیت احراز می شود. افرادی که این فرم را گرفته و نام آنها در دفتر توزیع اظهارنامه قید شده و درخواست ثبت آنها هم در پرونده ثبتی مضبوط است از نظر قضایی مالک محسوب نمی شوند و تا زمانی که ملک به نام آنها به ثبت نرسیده به عنوان «متقاضی و مدعی مالکیت» می باشند.
 

محسن رفعتی - وکیل تخصص دعاوی ملکی


مطالب مرتبط

شیخ مرتضی انصاری کیست ؟

درخواست مشاوران مسکن برای ساماندهی سایت های اینترنتی

آیین نامه اجرایی بند 4 ماده 133 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،

شرایط شاهد در دادگاه

ایراد صدمه بدنی عمدی و تعرض و ایجاد مزاحمت برای بانوان در اماکن عمومی 

رای شماره 1602 و 1603 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 4, 12, 1399